.....

  1. DOWNLOAD RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN & MODUL PJ, PK , MATEMATIK KSSR TAHUN 4 2015 MELALUI SCRIBD
  2. RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN PJ & PK & MATEMATIK DAN MODUL DI SLIDE SHARE TAHUN 2015
  3. RPT KSSR PJ Tahun 4 2014
  4. RPT KSSR PJ/PK tahun 1, 2 , 3, 4 |2014| - ON SCRIBD
  5. RPT PENDIDIKAN JASMANI (kssr)TAHUN 3 2014
  6. RPT PENDIDIKAN KESIHATAN (kssr)TAHUN 3 2014
  7. RPT KSSR MATEMATIK TAHUN 2 2014
  8. RPT PENDIDIKAN KESIHATAN (kssr)TAHUN 1 2014
  9. RPT PENDIDIKAN JASMANI (kssr)TAHUN 1 2014
  10. RPT PENDIDIKAN KESIHATAN (kssr)TAHUN 2 2014
  11. RPT PENDIDIKAN JASMANI (kssr)TAHUN 2 2014
  12. LANGIT TAK SELALU CERAH
  13. PERMOHONAN KEMASUKAN KE INSTITUT PENDIDIKAN GURU (IPG) 2013
  14. VIDEO METEORIT TERHEMPAS DI RUSSIA
  15. Siapakah CHEGU FATIN ni ?
  16. KEBAKARAN DI TAMAN PERUMAHAN AWAM TANAH MERAH,JITRA
  17. Maharaja Lawak Mega 2012
  18. GAMBAR & VIDEO | PALESTIN DISERANG ISRAEL
  19. KONFLIK PALESTINE DAN ISRAEL
  20. Gambar & Video Taufan Sandy : New York Hampir Tenggelam (peringgatan Allah)
  21. HARI ANUGERAH CEMERLANG SKBBSB 2012 - Permata Gemilang
  22. APABILA FAHAMAN SYIAH MENGUASAI DIRI !!!
  23. From Liyana Adnan: Saya Minta Maaf |untung laa sape jadi cikgu.. |
  24. Semangat Merdeka dari murid-muridku
  25. Seni Rambut || water balloon hair
  26. Maklum balas || Khas untuk Liyana Adnan : " Untung laa sape jadi cikgu " |
  27. Bapak Segala Meriam ONLY in Kuala Kangsar
  28. "Kerja aku gosok gigi badak "
  29. TIPS DIET IKUT DARAH
  30. Angkasawan Neil Armstrong meninggal dunia
  31. Nasyid Dangdut
  32. Aku Rindu PadaMU Ya Rasulullah
  33. VIDEO||Mr Bean (Rowan Atkinson) Opening Ceremony - London 2012
  34. Bangladesh can't help Rohingya: PM Sheikh Hasina
  35. Promo Twilight Raya 2012
  36. BONUS HARI RAYA
  37. wordless:tepi kain
  38. Happy Born Day MY Fren
  39. Salam Ya Ramadhan
  40. Kenali Hackers
  41. Mata Pelajaran PJ dipinggirkan
  42. KEDUDUKAN SEMASA EURO 2012
  43. Roti Meriam Sempena EURO 2012
  44. Jadual Perlawanan EURO 2012"
  45. Tsunami Lagi Dekat Penang !!!"
  46. Penyokong B.E.R.S.I.H kena sound wei !!!"
  47. 6 Gempa Bumi DIcatatkan Hari ini"
  48. KERJAYA GURU : Lisa Surihani akui kerjaya guru lebih mencabar"
  49. Gelaran Doktor pada DR. Rozmey di Tarik Balik"
  50. Pertembungan 2 Alam"
  51. SAFEE SALI MENUNAIKAN IMPIAN "BUDAK BADAN BESAR"
  52. MY Convocation DAY
  53. Hari Terakhirku - Original BY AlangKhoma
  54. Gambar : Kem Kepimpinan Pengawas SK Bandar Baru Sungai Buloh (Sebelum)
  55. Roadblock Malaysia Vs Roadblock Luar Negara
  56. Pekerja KFC Bergaduh Dengan Pelanggan
  57. Chipita sudah sampai Kedah
  58. WORDLESS 19:"HARI"
  59. Sayangnya binatang ini kepada tuannya...
  60. Bahagian 1 : Siapakah nak uruskan Jenazah Ibu Bapa Kita wahai anak-anak ?
  61. Video : Kesian tapi lucu ! Marah sampai tercabut gigi
  62. Jutawan Bola Sepak Pertama Malaysia - Safee Sali
  63. Dulu Kelantan Sekarang Selangor
  64. Jadual Ceramah Ustaz Azhar Idrus untuk bulan 2
  65. Video ceramah di Masjid Shah Alam
  66. Renungan Bersama : Soal jwb Ustaz Azhar Idrus malam ni: 26 soalan kesemuanya.29.01.2012
  67. Renungan Bersama : Realiti Seorang Guru Di mata Masyarakat sekarang
  68. Ustaz Azhar Idrus datang Shah Alam
  69. Gaji Kakitangan Awam Februari 2012 Ikut Gaji Sistem Saraan Malaysia (SSM)
  70. Kenapa kita tak pandang meninggalkan SOLAT sebagai satu jenayah ???
  71. Perkhidmatan pemasangan UNIFI
  72. Benda pelik ???
  73. Anwar Vs Najib berdebat
  74. Simbah kakak dengan air panas
  75. Bayi mati tercampak
  76. Malaysia Layak ke final
  77. Adakah pengadil perlu dipersalahkan ???
  78. Lelaki peluk manyat teman wanita
  79. TIPS : MENGENAI ASPEK PENGADILAN DARI BEKAS PENGADIL FIFA KITA..-SUBKHIDDIN MOHD SALLEH-
  80. Makan FB,tido FB
  81. Rintihan Sayu Fifi
  82. Kepala berkecai kena mercun
  83. Polis Siasat Pelajar IPT jual Baucar
  84. Aku Perlukan Boyfriend
  85. Gempa kuat landa selatan Pulau Fiji
  86. 15 nelayan Filipina maut ditembak
  87. Baucer Buku RM200 1Malaysia. Wajarkah Dijual Semula Sesuka Hati?
  88. Keadaan rumah pemilik FERRARI
  89. Eskelator penduduk setinggan !!!
  90. Video:Maradona vs pele
  91. Video:Lelaki Kena Belasah Sebab Tak Mahu Berasmara
  92. Baucer Buku Di Jual di MUDAH.my
  93. Adik pemain badmiton negara ditikam
  94. Tonton Tv Online
  95. Penempatan PTD Dalam Sistem Pengurusan di Kementerian Pelajaran? Apa Pendapat Guru-guru?
  96. Gelombang Ombak Rindu
  97. Pasukan Senior Swit.- Nurul A’in Wahida Abu Bakar | EX-IPG KKB
  98. wordless # 18 - Alhamdulillah
  99. Atlet pecut Perancis yang bakal menggegar dunia Olahraga - CHRISTOPHE LEMAITRE
  100. |video| wanita kena tikam 70 kali tak mati x18sg
  101. Video kematian Izwan Pilus di hospital
  102. Izwan Pilus Meninggal Dunia Akibat Jangkitan Kuman Dalam Paru Paru
  103. Hari Pertama Aku Di SK BANDAR BARU SUNGAI BULOH
  104. KISAH MALAM PERTAMA !
  105. Gambar Isteri Di Ranjang Bersama Lelaki Lain Punca Penceraian Hattan?
  106. Lagi Kes Dekat China, Perempuan kena Tikam Depan Orang Ramai
  107. Persediaan perkara-perkara penting sebelum posting/lapor diri
  108. Info Kesihatan : Hilangkan Tekanan Dengan Sperma untuk Wanita?
  109. Apabila Kanggaroo Masuk Pekan |Video|
  110. Baru 4 Tahun Dah Berasmara di Tempat Terbuka ... Dunia ! Dunia
  111. Gambar Ustaz Azhar Disamakan Dengan Yahudi!
  112. Video:Perempuan kena belasah dalam bilik
  113. "KEMALUAN" lelaki putus

Saturday, January 8, 2011

Home » » BOLA TAMPAR Home » » BOLA TAMPAR

9
Komen
BOLA TAMPAR





(i)   Hantaran
(ii)  Servis
(iii) Merejam
(iv)  Mengadang

Photobucket


KEMAHIRAN ASAS
Hantaran bola

Photobucket


Hantaran boleh dilakukan sama ada melalui atas kepala (overhead) atau bawah tangan (underarm). Posisi pemain, posisi bola dan kelajuannya akan menentukan jenis hantaran yang akan dibuat.

Hantaran atas kepala (overhead)
Kemahiran ini digunakan untuk menhantar bola (in passing), mengumpan (insetting) dan menghantar bola yang tinggi dan jauh (plying long high balls) ke belakang gelaggang lawan. Kadangkala ia juga digunakan untuk menjatuhkan bola secara ringan melintasi jaring. Hantaran atas kepala menggunakan dua belah tangan untuk memastikan bola dalam posisinya supaya dapat mengumpan untuk serangan, atau menghantar bola melintasi jaring.


Cara-cara hantaran atas kepala

1) Posisi bersedia
a. Kaki dijarakkan, satu kaki ke hadapan, luasnya adalah lebih luas sedikit pada bahu.
b. Bengkokkan sedikit lutut dan condong sedikit di hadapan.
c. Trisep hendaklah sejajar dengan lantai.
d. Tangan dihulurkan ke atas di hadapan bahagian dahi.
e. Tapak tangan menghadap keluar dengan jari-jari terbuka luas dan ibu jari terbuka ke dalam.
f. Siku bengkok ke luar.
g. Ibu jari dan jari telunjuk kedua-dua tangan masing-masing berjarak dua inci dan empat inci untuk 
    menbentuk satu segi tiga kecil.
h. Pergelangan tangan ditegakkan ke belakang.


2) Pergerakkan
a. Bergerak di bawah bola.
b. Mengambil posisi bersedia sebelum menyentuh bola.
c. Daripada posisi mendekam bagi menpercepatkan bola untuk menbuat kontak.
d. Menyelaraskan kelajuan ansur maju semua bahagian sendi.
e. Permindahan berat semasa kelajuan harus ke atas bola menuju ke sasaran.
f. Kaki, lutut dan punggung menghadap ke sasaran.
g. Bergerak dengan menyeret kaki atau secara bersilang dan berputar untuk sampai ke bola.

3) Kontak

a. Kontak dilakukan di atas dahi.
b.Semua jari hendaklah menyentuh bola.
c. Ibu jari dan jari telunjuk menberi kuasa.
d. Jari telunjuk adalah penunjuk arah.
e. Bola dilihat melalui jari-jari telunjuk dan ibu-ibu jari.


Hantaran bawah tangan (dig atau menyangga)
Photobucket


Hantaran ini adalah hantaran bawah tangan yang menggunakan kedua belah tangan (a two handed underhand pass). Ia digunakan terutamanya untuk menerima servis dan serangan-serangan daripada pihak lawan. Kemahiran ini juga digunakan apabila bola terlalu dekat lantai dan permain tidak sempat mengambil posisi yang baik. Kemhiran ini juga digunakan sebagai teknik menahan bagi menyelamatkan hantaran dan juga mengawal bola.


Cara-cara hantaran bawah tangan

1) Posisi bersedia
a) Kaki hendaklah dijarakkan seluas bahu.
b) Satu kaki di hadapan dan satu kaki di belakang.
c) Lutut dibengkokkan dan tubuh hendaklah sedikit tegak.
d) Lengan diluruskan.
e) Siku-siku diputarkan ke arah satu sama lain dan dikuncikan.
f) Letakkan tangan di atas tapak tangan sebelah tangan yang lain serta ibu jari ke bawah dengan rata.
g) Pergelangan tangan terkunci ke bawah.
h) Lengan-lengan sejajar kepada paha.
i) Meletakkan berat badan di bebola kaki tetapi dalam posisi seimbang.

2) Pergerakkan
a) Bergerak ke arah bola.
b) Melangkah ke arah bola dengan lengan dihulurkan ke hadapan.
c) Melangkah dengan kaki yang terdekat dengan sasaran.
d) Melangkah ke sasaran dan menghulurkan lengan-lengan untuk bola yang lambat.
e) Menarik sedikit atau mengendur lengan-lengan untuk bola yang laju.
f) Melangkah ke sasaran dengan lutut. Punggung dan bahu menuju ke arah bola yang hendak dihantarkan.


3) Kontak

a. Kontak bola di hadapan badan dan di antara lutut-lutut.
b. Kontak bola dengan bahagian tangan yang berisi iaitu dua hingga enam inci ke atas dari pergelangan 
    tangan.
c. Mata sentiasa memandang bola semasa penghantaran dibuat.

Kemahiran menyangga dari atas juga merupakan kemahiran mengumpan. Istilah ’mengumpan’ (setting) digunakan apabila hantaran dibuat supaya suatu smesy atau rejaman dapat dilakukan oleh seorang pemain yang lain.

(ii) Servis
Adalah satu tindakan yang dibuat untuk memulakan permainan dengan bola dari kawasan servis oleh seorang pemain iaitu peservis.


Servis bawah tangan (underhand)

Photobucket


Servis yang senang dilakukan dan adalah tepat, konsisten dan memerlukan hanya sedikit keupayaan fizikal.

Cara-cara melakukan servis ini

1) Posisi bermula
a. Berdiri dengan kaki kangkang, jaraknya lebih kurang luas bahu.
b. Kaki kiri ke hadapan untuk peservis yang biasanya menggunakan tangan kanan (right handed server).
c. Kaki depan menuju ke arah di mana servis akan ditujukan.
d. Bengkokkan sedikit lutut.
e. badan menghadap ke hadapan.
f. Letak bola di tangan kiri untuk peservis tangan kanan di depan dan sebelah kanan badan.
g. Berdiri berjauhan di antara 2 hingga 10 kaki daripada garisan belakang.

2) Lambungan

a. Lutut dibengkokkan dan kaki ke belakang sedikit.
b. Pada masa yang sama bola dilambungkan terus ke atas di hadapan tangan sekaligus tangan akan memukul 
    bola tersebut (striking hand).

3) Aksi tangan / kontak
a. Semasa bola dilambungkan tangan yang menbuat servis ditarik ke  belakang mengikut pergerakan buah 
    bandul jam.
b. Apabila bola yang dilambungkan telah  mencapai puncaknya, berat badan akan dipindahkan dan hayunan 
    tangan ke hadapan dimulakan.
c. Kontak bola dimulakan tangan memukul (sama ada dengan bahagian bawah tangan, tapak tangan atau 
    buku lima).
d. Bola dipukul di tengah atau di bawah sedikit dengan lengan yang lurus.
e. Ikut lajak dengan lengan servis dihadkan.
f. Pergerakan tangan ditegarkan untuk mengelakkan putaran bola.
g. Memastikan mata sentiasa mengikut laluan bola.


Servis atas kepala (overhead)
Photobucket


Servis ini adalah senang untuk dikuasai dan ia lebih kuat (harder) serta berat(heavier) berbanding dengan servis bawah tangan.

Cara-cara membuat servis atas kepala

1) Posisi bermula
a. Berdiri menghadap jaring dengan kaki seluas bahu.
b. Kaki kiri di hadapan bagi peservis yang menggunakan tangan kanan.
c. Pegang bola dalam tangan lambungan(tossing hand) lebih kurang satu kaki ke sebelah kanan muka peservis 
    yang menggunakan tangan kanan.
d. Menyokong bola dengan tangan servis (serving hand).

2) Lambungan / pemindahan beratana. 
a. Melambungkan bola lebih kurang tiga kaki ke atas kepala dan di hadapan bahu lengan yang membuat 
   servis.
b. Memindah berat badan dari belakang ke hadapan.

3) Aksi tangan kontak
a. Menghayun lengan yang menbuat servis seperti seperti aksi membaling bola.
b. Memukul bola dengan tapak tangan dan jari di keliling bola.
c. Gunakan pergerakan pergelangan tangan yang cepat untuk melakukan putar depan.
d. Ikut lajak dengan lengan servis ke pertengahan badan.
e. Memindahkan berat badan dari belakang ke depan.

Servis gelombang (floata)

Servis ini dilakukan selepas memukul bola di tengahnya dengan tapak tangan yang terbuka, tangan berhenti dengan serta-merta tanpa diteruskan lagi. Ini menyebabkan bola terapung atau meluncur tanpa diteruskan lagi. Ini menyebabkan bola terapung atau meluncur tanpa putaran langsung. Gelombang ini bergerak dengan laju melintasi jaring dan tiba-tiba pecah atau mati (breaks or dies) jadi penerima mungkin terganggu sementara imbangannya.

Cara-cara menbuat servis gelombang

1) Posisi bermula
a. Berdiri menghadap jaring, kaki berjarak seluas bahu.
b. Kaki kiri di hadapan untuk peservis yang menggunakan tangan kanan.
c. Kaki depan harus menuju dengan tepat ke  tempat di mana bola yang diarahkan.
d. Lutut dibengkokkan sedikit.
e. Berdiri di antara 2 hingga 10 kaki jauh daripada garisan belakang.

2) Lambungan dan pemindahan berat badan
a. Berat badan tertumpu di kaki belakang semasa dalam posisi bersedia.
b. Lengan lambungan dengan bola diletakkan di tapak tangan harus direntang ke hadapan.
c. Meletak tangan servis di atas bola menghadap ke bawah (untuk menolong kawalan bola).
d. Bengkokkan lutut sedikit ke belakang, pada masa yang sama naikkan lengan lambungan.
e. Tangan servis masih berkontak dengan bola selama yang boleh.
f. Lambungan diteruskan dengan lengan tangan bergerak ke atas secara berlanjutan dan lutut diluruskan.
g. Tidak ada pergerakan di pergelangan tangan yang membuat lambungan. Melambungkan bola terus ke atas, 
    di hadapan bahu tangan servis tidak lebih daripada 18 inci tingginya.
i. Berat badan dipindahkan dari kaki belakang ke kaki depan apabila lambungan telah
   mencapai kemuncaknya.

3) Aksi tangan dan kontak
a. Menghayun lengan memukul dengan mengunakan aksi membaling seperti dalam perrmainan
   besbol.
b. Memulakan hayunan lengan ke hadapan apabila berat badan dipindahkan dari kaki belakang
   ke kaki hadapan.
c. Memukul bola dengan bahagian bawah tapak tangan (heel of the hand).
d. Memastikan pergelangan tangan adalah tegar.
e. Kontak bola dengan meletakkan tangan di tengah atau sedikit di bawah bahagian tengah bola dengan 
    lengan yang cukup lurus.
f. Mata memandang bola semasa servis dilakukan.


(iii) Merejam (Smesy)
Kemahiran ini digunakan untuk mendapat skor. Merejam adalah bola yang dihantar dengan menbuat smesy ke bawah dalam gelanggang lawan. Perejam berdiri dekat dengan jaring, menghadap arah daripada mana bola akan datang. Semasa bola mula menurun, perejam melompat tinggi ke udara dan menghayunkan tangan kanan atau kiri ke atas untuk memukul bola ke bawah ke dalam gelanggang pihak lawan.


Rejam berdiri
Photobucket




a. Tidak ada run-up
b. Melonjak dengan kedua-dua kaki bertolak dari setempat.
c. Bengkokkan lutut dan menolak ke atas dengan tangan dihayunkan ke belakang dan ke atas.
d. Menaikkan tangan kanan atau kiri di atas kepala atau di belakang bahu untuk merejam bola.
e. Pukulan boleh dibuat dengan pukulan buku lima tangan, tapak tangan terbuka atau menadahkan tangan.
f. Pukulan boleh dibuat dengan buku lima tangan, tapak tangan terbuka atau menadahkan tangan.
g. Pergerakan pergelangan tangan penting untuk membawa bola turun.


Rejam sambil berlari (running spike)
Photobucket



a) Perejam berdiri dua hingga tiga meter dari jaring.
i.   Berlari (run up) tiga langkah.Langkah pertama adalah bermasa(a timing pace).
ii.  Langkah kedua akan menbawa perejam di bawah bola dan kedua-dua belah kaki akan hampir bersama.
iii. Memukul bola dengan buku lima, tapak tangan terbuka atau menadah tangan.

Cara-cara merejam.
1) Posisi bersedia
a) Berat badan diagihkan dengan seimbang.
b) Dalam posisi untuk melihat dengan apa yang berlaku.
c) Bengkokkan lutut.
d) Bahagian tubuh badan mengendur.
e) Bahu ke hadapan.
f) Jarak dari jaring di antara dua hingga tiga meter.

2) Pergerakkan
a) Bergerak ke arah bola.
b) Melangkah dengan kaki kiri untuk pemain yang menggunakan tangan kanan.
c) Bergerak sambil melihat kelajuan bola.
d) Lengan-lengan mula digerakkan ke belakang.
e) Turunkan badan secara beransur-ansur dalam persediaan untuk melakukan lompatan.
f) Lengan-lengan ke belakang dan ke hadapan dengan seberapa yang boleh.
g) Melangkah dengan kaki kanan yang mengambil kebanyakan berat badan.
h) Menghayunkan lengan-lengan ke bawah di sisi badan.

3) Kontak
a) Kontak mestilah dilakukan diatas bahagian bola.
b) Kontak bola dengan hujung tangan.
c) Pergelangan tangan bengkok dengan serta-merta ke depan dengan tapak tangan dan jari-jari melindungi 
    bola.
e) Mendepakan jari seluas-luas yang boleh untuk mengawal spike atau menadah tangan untuk mendapatkan 
    kuasa.
f) Hayunan lengan megikut lajak sehingga ke pertengahan badan.

4) Daratan.
a) Mendarat di atas jari
b) Lutut dibengkok sedikit untuk menyerap tekanan.
c) Mendarat di tempat yang sama semasa tempat membuat lonjakan.


(iv) Mengadang

Photobucket


Lazimnya tindakan mengadang diamalkan untuk menentang smesy oleh pihak lawan. Hadangan (blocking) yang berkesan akan menyebabkan bola mati dalam gelanggang pihak yang smesy. Menyentuh jaring semasa hadangan adalah satu kesalahan.

(a) Melonjak kedua-dua belah kaki, tangan dihulurkan lurus ke atas.
(b) Bahagian lengan dan tapak tangan condong ke sebelah pihak lawan.


p/s : chegu harap nota ni dapat menolong anak-anak murid semua k...

9 comments:

Myss Irah said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

thanks for the info chegu .^^

Fikh said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hmmm..siyes tetibe rse cm nk mntk tlg chegu jd coah..heeeee..sy mmg xreti gila nk men..tp tringin nk men... klu alang2..tu biar smpi reti main kn chegu kn...hehehe btw, thnks 4 da info try to prctise 1st..wslm..

chegu abbas said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Myss Irahsama-sama kasih...

chegu abbas said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Fikhpraktis make pefect,,,hihihi maaf le bi ehem2 sikit janji bunyi sudah...boleh je...kalau jadik anak murid saya...hihihi...

zul said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Jom Main Bola Di Stadium Astro DI SINI

Hidayah said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Saya dari SUKSIS UM.
Nak mohon jasa cikgu untuk jadi refree game bola tampar untuk tournament antara SUKSIS dari IPTA lembah klang.. macam mana nak hubungi tuan?

hazran_rahimi said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Salam.. CKgu sy nk copy yek...

Anonymous said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

My brothег ѕuggeѕted I would possіbly lіke this web
site. He ωas totally right. Thiѕ
ρost аctuаllу made my day.
Υou can nоt consіԁеr
ϳust how much tіme I had spent foг this info!

Thanks!

Here is my ωeb-sіtе - www.robbinsroofingcompany.com

Nurul huda said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Trima kasih cg atas info. Boleh cikgu jadi coach kami?