Assalamualaikum....
Kecoh satu Malaysia apabila pekerja KFC bergaduh dengan pelanggan tersebar di internet. Dari infonya, pelanggan itu berang kerana telah menunggu hampir 1 jam, kemudian baru dimaklumkan bahawa KFC tersebut sudah kehabisan ayam !!! Pelaggan tersebut marah dan meminta KFC supaya memohon maaf atas kejadian berlaku namun tiada tindakan yang diambil. Apa yang dapat didengari ungkapan "Kalau mau sendiri masak la BABI"
Pihak KFC telah mengeluarkan respon kejadian ini di FB mereka.
Dear all, we are aware of the video and are currently investigating the issue. The staff involved have been suspended, pending for investigation at this point of time. Once the investigation is complete, we will take all appropriate action to address any violation of our strict operating procedures and customer service standards. Thanks!Dalam Situasi Cina
Hurrmmmmm apa dah jadi ??? Ish kalau benda ini terjadi kepada aku, memang kaya lah aku. Saman tetap saman, saman sampai 2juta ka 3juta ka, baru KFC berakal.
Dalam kes sebegini, apabila melibatkan pelanggan dan peniaga, "Pelanggan DIUTAMAKAN" Pelanggan layak untuk memarahi KFC atas servis yang diberikan keran pelanggan memberi wang untuk servis yang diberikan. 1 jam menunggu bukan sekejap tau lama weh... Apa-pa pun ingat untuk semua orang bekerja ingat " CUSTOMER ALWAYS RIGHT'
OOOOOOPPPPPPSSSSSSS.......SEKEJAP...
Dalam situasi Pekerja KFC
Tak boleh lah kita tengok sebelah pihak sahaja.... Kena tengok pula, bagaimana keadaan pekerja dekat situ keadaan orang disitu.... ramaikan... dah tau tunggu sampai 1 jam dah takdak belah je lah... apa duk tunggu-tunggu lagi. Aku pon penah kerja jugak dekat KFC... Cuma aku nak tengok respon orang-orang kita ada tak nk backup ??? Nampaknya ada lagi orang yang masih perihatin. Pekerja dekat situ mungkin kerja lama dah, serabut dengan orang, nak dilayan pula kerenah pelanggan yang bermacam-macam. Pikir-pikirkanlah ye... Nak bagi servis yang terbaek bukan mudah... tetapi seseorang pekerja itu akan berasa senang apabila pelanggan hormat kerja mereka...maka dapatlah servis yang baek punya dari mereka.
OOOOOOPPPPPPSSSSSSS.......SEKEJAP...
Dalam situasi Pekerja KFC
Tak boleh lah kita tengok sebelah pihak sahaja.... Kena tengok pula, bagaimana keadaan pekerja dekat situ keadaan orang disitu.... ramaikan... dah tau tunggu sampai 1 jam dah takdak belah je lah... apa duk tunggu-tunggu lagi. Aku pon penah kerja jugak dekat KFC... Cuma aku nak tengok respon orang-orang kita ada tak nk backup ??? Nampaknya ada lagi orang yang masih perihatin. Pekerja dekat situ mungkin kerja lama dah, serabut dengan orang, nak dilayan pula kerenah pelanggan yang bermacam-macam. Pikir-pikirkanlah ye... Nak bagi servis yang terbaek bukan mudah... tetapi seseorang pekerja itu akan berasa senang apabila pelanggan hormat kerja mereka...maka dapatlah servis yang baek punya dari mereka.
Tempat kejadian : KFC/ ICT.SHAH ALAM.
21 comments:
customer always right kalau u sanggup bayar gaji bpuluh ribu tuk pekerja kfc or u sanggup bayar rm100 for sketul ayam.
im a restaurant owner. i mmg kesian sma budak kfc tu. kenkadang time bz, mrka mmg pressure n tension. mrka hanya makan gaji. msti pelanggan tu dah kluarkan kata2 hina bru le budak kfc ni ilang kesabaran.
x dinafikan budak kfc ni xprofessional. klau btul2 dia professional, patut keje doctor dah. watpe nak keje kfc yg gaji bratus ringgit sbulan.
im sorry. im just sharing. im a chinese. i rase pelanggan chinese tu yg kurang ajar. bdak kfc pulak kurang sabar. so dua dua xprofessional le.
@Anonymous i setuju dengan kata2 u... setengah org xphm keje dorg camne..
kalau nak marah, pergi lah marah manager on duty.. nie marah staff memang tak dapat apa2 la... dapat penumbuk lagi ada.. tak pasal2 budak2 hilang kerja..
Haram sial punya cina mulot mcm lancau... ingat kalu keja jadi kuli ini tempat untuk di maki ke??? hormatilah pekerja bawahan kami juga ada perasaan & maruah. bukan kerana slogan "Customer Always Right" korang boleh buat apa sahaja??? cibai lu
customer tak always right pn #wpn sy adalah customer
kenapa?
1-katanya dia tunggu 1jam. hebat la dia le tunggu kfc tu smpi 1jam? bukan kah adalah diketahui, kfc ni, dlm persiapan ayam goreng segala bagai adalah cepat, wpn customer ramai?
2-utk tempoh 1jam, customer tu masih tunggu utk kfc tu, bodoh la; tggl, n minta duit balik dari counter, then proceed ke tempat makanan yang lain la, obviously dr video tu, mmg byk customer
3-adakah kita tahu apakah yang telah diperkatakan oleh customer tersebut terhadap staff kfc tersebut?
4-staff kfc tersebut bukan cashier di hadapan yang serve customer, dia pakai apron, aka ada kemungkinan dia dari kitchen
4-nk salahkan staff tu saja ka? manager? store manager? takmo salahkn? kenapa tak pantau stock aym smua tu? nk tunggu customer bersuara ka? atau nk tunggu tindakan dari staff smpi begang tendang2 customer
kerana mulut, badan binasa...elok la tu
lorrr...kesian..camtu la plak...huhu
Originally Posted by ilyushin-stritzhy-17
cina tu kurang ajar dulu... maki2 kat pekerja kfc tu... member aku ada kat sana report...
memang laa ramai org time tu... kena paham laa... dah habis ayam blah aje diam2... tak payah maki2 bising2 buat kecoh lepas tu kurang ajar maki manager kfc ict tu suruh mintak mahap...
1 jam tunggu... i jam dok maki staff kfc sana... sapa bley sabar dok ye?...
kalau aku tak payah tunggu 1jam start aje cina tu bising2 maki2 aje aku dah baling kerusi kat muka dia...
padan muka dol... siapa suruh kurang ajar sangat cina nie...
that's y takdak sapa pelanggan lain pun nak tolong lelaki cina c*bai kurang ajar tu... aku copy dari forum carigold..
@Anonymous
betollll.....haih....
@adam
tahniah masih ada yang perihatin mcm anda...nak tengok ada yang bacup ke x???
aku rasa dia selalu maki2 hamun orang lah sebelum ni. tapi hari tu dia nasib dia x berape nak baik. scorpion cakap 'what you did, you get back'. faizal tahir cakap 'karma'. Dia ingat orang ni binatang ke x de perasaan dia nak maki hamun? Kalau aku ade kat situ aku suruh dia shuffle sampai pagi depan kentaki tu
You can't blame the workers, tapi dalam kontek dua2 ni salah. Staff memang kena banyak bersabar dalam hal ni..tapi customer Cina tu tak boleh kata kesat yang sentuh issue sensitive sama dgn staff tu juga. Sepatutnya manager in charge patut buat announce yang makanan yang di order akan mengambil masa. Tapi tak dinafikan ada segelintir orang yang tahap kesabaran dia klu dlm bab makanan cukup sensitive. Jadi saya rasa ini telah create the damage of reputation of both parties.
Sepatutnya pekerja tu tak boleh lah serang customer tiba2 jer walaupun customer menyebut perkataan yang sensitive..sama juga dgn pekerja tu walaupun tension kerja mcm mana pun jgn sebut perkataan yang kesat terhadap customer.
Jarang berlaku perkara begini berlaku tapi A WORD OF SORRY IS ENOUGH TO DISPERSE THE FLAME!..
sbnar nye x phm.,sye pnah tnggu lbih dri sejam.,tapi bersabar.,akhirnya saya pergi ke kfc lain.,
tak ada tapi2 lagi..
kesimpulannya KEBANYAKKAN BANGSA CINA MEMANG KURANG AJAR!... DIA FIKIR NEGERA NIH BAPAK DIA PUNYA!
TAK PERCAYA? DTG PEKAN2 BESAR SEPERTI PENANG :) ANDA TAU SENDIRI!
@Anonymous
apa ko rasa kalau cina kata kat ko " CIBAI MELAYU ???" atau CIBAI AHAMAD?
Beza tuh.. Kalau maki ko saja no hall.. ini melibatkan bangsa.!!
Dalam press conference, pelanggan kata lain... dalam hal ini, saksi kena berani kedepan...barulah adil sebab dapat maklumat sebenar...ni dengar sebelah pihak je...
*patutpun orang/pelanggan lain tengok je...sebab memang patutpun kena penumbuk!!! hehehehehe
dalam banyak-banyak di dunia ni, selesaikan dengan ilmu, kalau orang berurusan seperti berilmu, layanlah dengan sebaiknya, kalau da takde adab dan kurang ajar, wajib diajar.
jgn remeh2, letak ilmu di depan, customer always right orang bodoh je aplikasikan ayat tu. KFC gaji bukan mahal, bersepah setakat sejam RM3.50. So nak letak duit ke , pelanggan di diatas kepala sesuai pada org yang takde maruah!!!
mulut yang biadap, patut tumbuk je, kalau datang mcm perompak, perlu ke korang layan dgn elok??
sokong2 bagi yang menyokong melayu...cibai punye cina....hehe
Sebenarnya negara kita ini terlalu banyak perkauman.
sebagai customer..... kita kena fikir jugak... faham dgn situasi dan keadaan....
ingat kita sorang jer ker depa nak layan....
bykan bersabar.... kalau tak tahan pi cari kedai lain....
kalau customer itu org yg beretika, berprinsip dan bermoral, dia sepatutnya tdk menghamburkan kata2 kesat dan memaksa pekerja2 tu memohon maaf.Yg patut dibuat oleh customer itu ialah membuat komplen yg beretika dan bermoral, iaitu dgn cara membuat surat bantahan atau komplen kpd pengurus atau kpd pegawai2 atasan KFC. Lagipun, bukan hanya dia seorg saja yg kehabisan ayam;ada juga customer lain yg mengalami keadaan itu. Persoalannya, kenapa customer yg lain itu tdk bertindak (memaki hamun dan berkata kesat)seperti customer yg spesil tapi tdk bermoral dan beretika ini?...
alah tak perlu komen bg pendapat panjang2 tanpa lihat secara menyeluruh. simply put dan rumusannya:
1. secara moral tak dinafikan both the customer and worker salah sebab berkata kesat.
2. secara prinsip islam, si pemukul tu salah sebab tak sabar.
3. secara undang2 sivil, si pemukul dan KFC (sebagai syarikat yg cuai) salah.
4. secara undang2 jenayah, si pemukul salah dan boleh dipenjara/denda atau kedua2nya.
5. secara undang2 both jenayah dan sivil, si pelanggan tiada liabiliti langsung. cuma mungkin ganti rugi dikenakan ke atas pemukul dikurangkan sebab pelanggan mulakan dulu atau 'memanaskan' keadaan.
sekian.
@ijai
i knoe who ur...hihihihi
Post a Comment